banner57

Hızlı Tren Projesi netleşiyor

Halkalı -Edirne arasına yapılacak olan Hızlı Tren Projesi'nin detayları yavaş yavaş bellle olmaya başladı. Çerkezköy'ün içinden geçecek olan ve Çerkezköy'de hem yolcu istasyonu, hem de yük istasyonu yapılacak olan projedeki Gümrük Sahası'nın ise Büyük Karıştıran'a yapılacağı öğrenildi.

Hızlı Tren Projesi netleşiyor

Halkalı-Çerkezköy arasındaki güzergahın Devlet Demiryolları'nın eski güzergahı olduğu öğrenilirken, Çerkezköy'den sonra güzergahın deşitiği ve hızlı trenin Çorlu ve Lüleburgaz'a uğramadığı ifade edildi.
Halkalı- Edirne arasına yapılacak olan Hızlı Tren Projesi hayata geçiyor. İki hattan oluşacak olan tren yolunun Büyük Karıştıran kesimine gümrük sahası oluşturulacak, Büyük Karıştıran'dan gelen tren hattı, Lüleburgaz'ın 2 kilometre güneyinden geçerek, Babaeski'nin 500 metre güneyinden Havsa yönüne ilerleyip, Edirne'ye ulaşacak.
  HALKALI–EDİRNE 230 KM
Ulaştırma Bakanlığına bağlı Demiryolları, Limanlar ve Havayolları İnşaat Genel Müdürlüğü, Halkalı- Bulgaristan arasına iki hatlı hızlı tren yolu yapma amacıyla proje üretti. Yapımı devam eden Marmaray projesi ile de ilintili olacak olan yeni tren yolu hattının Kırklareli hudutlarına girdiği Büyük Karıştıran kesimine ise gümrük sahası oluşturularak Halkalı gümrük alanının buraya taşınması da projede yer aldı.
İstanbul Halkalı’dan başlayacak olan iki hatlı tren yolu projesine göre; mevcut tren yolundan bağımsız olarak yapılması düşünülen tren yolunun uzunluğunun 230 kilometre olacağı öngörülüyor.
GÜZERGAH BELİRLENDİ
Halkalı-Bulgaristan Hududu Demiryolu Projesi; Edirne İli sınırları içerisinde Havsa İlçesi ile Edirne İli Merkez Ilçesi ve bu İlçelere bağlı yerleşim yerlerinden geçecek.
Proje güzergâhı Kırklareli ili çıkısından geliş yönü olan Kuzeybatı yönünde ilerleyecek. Güzergâh, km: 176’da Naipyusuf Köyünün 1.250 metre güneyinden, km: 178’de Kabaağaç Köyünün 250 metre kuzeyinden, km: 180’de Kuzucu Köyünün 1.000 metre kuzeyinden, km:186’da Havsa Ilçesinin 2.500 metre güneyinden ve km:191’de Abalar Köyünün 250 metre kuzeyinden devam edecek.
Tekirdağ İli Çerkezköy İlçesi Merkezinde mevcut demiryolu hattından ayrılan proje güzergâhı km: 196 civarında tekrar Mevcut demiryolu hattı ile paralel ilerleyecek. Kuzeybatı istikametinde devam eden proje; km:199’da Tayakadın Köyünün 500 metre kuzeyinden devam edecek. Bu kesimden itibaren Edirne Ili Merkez İlçesine bağlı Mahallelerin sınırları içerisinde ayni yönde ve mevcut demiryolu hattı güzergâhının üzerinde ilerlemeye devam eden demiryolu projesi; km: 210 civarından itibaren Meriç Nehrine paralel devam ediyor. Yaklaşık 212’den itibaren Edirne Ili Merkezine giren demiryolu projesi güzergâhı; kuzeybatı İstikametinde ilerlemesine devam ederek 230 Km sonra Kapıkule İstasyonunda sonlanacak.
Demiryolu projesinin Edirne İli sınırları içerisinde kalan yaklaşık 56 km’lik kısmı ile; 208-210Km’ leri arası Edirne İstasyonu için 230 Km.de ise mevcut olan Kapıkule İstasyonu'nun yapımı ve rehabilitasyonu planlandı.
Halkali-Bulgaristan Hududu Demiryolu Projesinin Edirne Ili sınırları içerisinde 12 adet yerleşim yeri yakınından geçecek .
Trakya’nın ortasından geçecek olan ve Halkalı- Kapıkule arasını 230 kilometreye indirecek iki hatlı tren yolunun proje raporunu göre; 64 dere yatağı üzerine köprü yapılacağı, tren yolunun İstanbul ili içindeki uzunluğunun 76 kilometre, Tekirdağ ile içinde 38 kilometre, Kırklareli hudutları içinde 6O kilometre Edirne ili içinde ise 56 kilometre olacağının hesaplandığı belirtildi.
HANGİ PROJELER VAR?
Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) tarafından hazırlanan 2007 yılı yatırım programına göre, bu yıl içinde Ankara-Sivas, Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-İzmir hızlı tren projeleri, Halkalı-Bulgaristan Demiryolu Projesi ile Atatürk ve Sabiha Gökçen havalimanlarına demiryolu bağlantısı projeleri başlayacak. Bu projelerin büyük bölümü 2011 yılına kadar tamamlanacak. Yatırım programına göre, Ankara-Sivas, Ankara-İzmir hızlı tren ve havalimanlarına demiryolu bağlantısı projelerinde bu yıl kamulaştırmalar yapılacak. Yatırım programına bu yıl giren 4 demiryolu projesine de şu an için iz ödenek (sembolik) tutarında ödenek ayrılırken, yıl içinde bu projelere kaynak aktarılmasının planlandığı öğrenildi.
Sivas-Ankara arası 2 saate inecek
Programa göre, Ankara-Sivas Hızlı Tren Projesi için çalışmalara bu yıl başlanacak. 2011 yılında bitirilmesi öngörülen proje için toplam 455 kilometrelik demiryolu yapılacak. Kamulaştırmaları bu yıl yapılacak olan ve toplam 2 milyar 91 milyon 583 bin YTL büyüklüğündeki projeyle Sivas-Ankara arası 2 saate düşecek.
Bu yıl içinde çalışmaları başlayacak olan diğer bir demiryolu projesi de, Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-İzmir arasında çalışacak olan hızlı tren olacak. Toplam 594 kilometreyi kapsayacak olan proje, 2011 yılında tamamlanacak. 3 milyar YTL'lik büyüklüğü olan proje tamamlandığında Ankara-İzmir arası 3 saat 20 dakikaya düşecek. Bu projeyle Ankara-Afyon arası da 1 saat 15 dakikaya inecek.
2007 yılı yatırım programına alınan Halkalı-Bulgaristan hududu demiryolu projesi ise diğer demiryolu projelerinden farklı olarak 2010 yılı sonuna kadar tamamlanacak. Toplam maliyeti 840 milyon YTL olan projeyle, 230 kilometre demiryolu yapılacak. Bu yolun 76 kilometrelik kısmı İstanbul, yaklaşık 38 kilometrelik kısmı Tekirdağ, yaklaşık 60 kilometrelik kısmı da Edirne sınırları içinde olacak. Yük ve yolcu taşıma amacıyla 2 ayrı hattın yapılacağı projeyle Kapıkule-Sınır Kapısı'yla İstanbul arası demiryolu ulaşımı 4-5 saatten 1 saate düşecek. Proje kapsamında Kapıkule Sınır Kapısı'ndan Halkalı'ya kadar olan yol güzergahında 8 istasyon bulunması öngörülürken, daha sonraki yıllarda Tekirdağ'ın Çerkezköy ilçesi ve Kırıkkale'nin Lüleburgaz ilçesine bağlı Büyükkarıştıran beldesine iki büyük tren istasyonu yapılması planlanıyor.
Atatürk ve Sabiha Gökçen havalimanlarına demiryolu bağlantısı da 2011 yılında bitirilecek projeler arasında yer alıyor. Projenin tamamı için 184.8 milyon YTL'lik kaynak gerekiyor. Projenin Kırlareli, Edirne ve İstanbul'u kapsaması öngörülüyor.
Programa alınan projeler
Ankara-Sivas Hızlı Tren Projesi
* 2011 yılında bitirilmesi öngörülüyor.
* 455 kilometrelik demiryolu yapılacak.
* 2 milyar 91 milyon 583 bin YTL'lik büyüklüğe sahip.
Tamamlandığında Sivas-Ankara arası 2 saate düşecek.
Ankara-Polatlı-Afyonkarahisar-Uşak-İzmir Hızlı Tren Projesi
* 2011 yılında tamamlanacak.
* 594 kilometre demiryolu yapılacak.
* 3 milyar YTL'lik bütçeye sahip.
* Tamamlandığında Ankara-İzmir arası 3 saat 20 dakika, Ankara-Afyon arası da 1 saat 15 dakikaya inecek.
Halkalı-Bulgaristan Hududu Demiryolu Projesi
* 2010 yılı sonuna kadar tamamlanacak.
* 230 kilometre demiryolu yapılacak.
* Maliyeti 840 milyon YTL.
* Tamamlandığında Kapıkule-Sınır Kapısı'yla İstanbul arası demiryolu ulaşımı 4-5 saatten 1 saate düşecek.
Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanları Demiryolu Bağlantısı
* 2011 yılında tamamlanacak.
* Maliyet 184.8 milyon YTL
* Kırlareli, Edirne ve İstanbul'u kapsaması öngörülüyor.
Karayollarındaki tonaj uygulaması ve karayollarında kanunu iş dünyasını arayışa iterken, Doğaltaş sektöründeki bazı müteşebbis firmalar demiryollarındaki hazırlıklar ını tamamlayarak, Demiryolu taşımacılığındaki yerlerini aldılar.
Özel sektör demiryollarına el attı Karayolları kanunun değişmesinden sonra, tonaj uygulamasının maliyetleri ikiye katlamasına sebep oldu. Çözüm olarak tren yollarına anlaşmalı olarak vinç kurarak tren vagonlarıyla blokları getirmeye başlayan sanayiciler Devletin buraya da el atmasından endişeli olduklarını belirtti.Kaderi değişmeye başlayan demiryolları; düzenlemelerin yapılması yeni tren yollarının inşa edilmesi ve özel sektöründe bu alanda yatırım yapmasına imkan veren yasaların çıkmasıyla lojistik sektörünün yükünü büyük bir bölümünü almaya hazırlanıyor.
Araştırmalar 200 km içindeki araştırmada karayolunun en ekonomik taşımalardan ve sevkiyatlarda kamyona bağımlı olmadan pek çok sıkıntısı olduğu ve taşınan malların maliyetlerinin arttığı biliniyor. Özellikle yük taşımacılığında kullanıma en uygun ulaşım sistemlerinden biri olan demiryolu, karayolunun gölgesinden bir türlü kurtulamıyor.
  19. YÜZYIL TEKNOLOJİSİ HAKİM
Dünyanın pek çok ülkesinde özellikle yük, kargo, nakliye ve lojstik hizmetlerde ilk sıralarda kullanılan demiryollarının kullanım oranı Türkiye de neredeyse çok denecek kadar azdır. Cumhuriyet dönemi ile birlikte ülkenin her tarafına yayılan ancak sonraki yıllarda iyileştirme adına tek bir çivi bile çakmayan denir yolları hala 19. yüzyıl teknolojisiyle yaşamaya çalışıyor. Demiryollarının üzerindeki trenler, vagonlar, lokomatiflerde bu geri kalmışlıktan nasibini almış olarak yüklerini ve yolcularını ağır ağır taşımaya devam ediyor.
DEMİRYOLU PAYI % 4
Özel şirketlerin bu alana girip yatırım yapmamasının bir başka nedeni ise demir yolarının tamamen devlet denetiminde olması ve özel şirketlere belli bir miktarda yatırım yapma şansı tanıması türkiyede faaliyet gösteren demiryollarında yapılacak alt yapı düzenlemeleri kendilerini tanıtacak faaliyet hakkı ile birlikte bu alanda daha da etkin olmayı planlıyorlar.
Devlet Demir Yolları genel Müdürlüğü'nden alınan vergilere göre Türkiye de ulaşım sisteminin adeta tek bir sisteme dayandığı görülüyor. Ülkenin ulaşım sistemi içinde karayolu-demiryolu yük taşıma payları karayolu yük taşıma oranı %90 demiryolu yük taşıma oranı %4 ortaya çıkıyor.
KATMA DEĞERİ BÜYÜK
Devlet Demiryollarının saptamasına göre demiryollarının sadece yük taşımadaki payının artması sonucu enerji tasarrufu trafik kazası yaralı ölü sayısı ile hava kirliliğinde azalma söz konusu olacaktır.demiryolunun yük taşımacılındaki payının %30lara çıkartılması durumunda ise on yıllık dönemde yaklaşık bin 500 kişinin ölümden 16 bin kişini yaralanmaktan kurtulacağını hesaplanıyor.
ÜÇÜNCÜ ŞAHISLAR DEVREYE GİRİYOR
Özel sektörün demir yolu işletmeciliği yapabilmesini sağlamak içinde ortak proje üreten TCDD ve hükümetin bu çalışmaları sonucu TCDD hatlarında diğer şahıslara ait trenlerin işletilmesine dair Yönetmelik 19 Nisan 2005 tarihli resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe girdi. Bu yönetmeliğe göre üçüncü şahıslar yönetmelik çerçevesinde yolcu ve yük taşımacılığı yapabilecek. Demiryollarında başlayacak özelleştirme ile birlikte pek çok lojistik şirketi ve nakliyecide bu alanda kendine yer edinmek için çalışmalar yapmaya başladı. Gerekli yasal düzenlemelerin yapılması halinde pek çok lojistik sektörünü aktif olarak demir yollarında da görmeye başlayacağız. Kara ve hava yoluna göre hem ucuz, hem çevreci bir ulaşım sistemi olan demiryollarındaki eksiklerin giderilmesi, lojistik sektörün ortak talebi.
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.