PERYÖN VE TMS'DEN 6356 SAYILI KANUN SEMİNERİ

PERYÖN ile Türk Metal Sendikası Çerkezköy Şubesi işbirliği ile yeni '6356 Sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu' hakkında bir eğitim semineri düzenlendi. ÇTSO Konferans Salonu'ndaki seminere konuşmacı olarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Şube Müdürü İbrahim Demircan katıldı. Demircan, yeni yasanın getirdiği yenilikler ve sendikalara ilişkin yenilikler hakkında katılımcılara bilgi verdi

PERYÖN VE TMS'DEN  6356 SAYILI KANUN SEMİNERİ
14 Aralık 2012 Cuma 08:11

PERYÖN (Türkiye İnsan Yönetimi Derneği) ve Türk Metal Sendikası Çerkezköy Şubesi işbirliği ile yeni '6356 Sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu' hakkında eğitim semineri düzenlendi ÇTSO (Çerkezköy Ticaret ve Sanayi Odası) Konferans Salonu'ndaki eğitim seminerine Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmeleri Dairesi Şube Müdürü İbrahim Demircan konuşmacı olarak katıldı. Seminere Türk-İş Tekirdağ İl Temsilcisi ve Türk Metal Sendikası Çerkezköy Şube Başkanı Murat Koçak, PERYÖN Başkanı Özber Çetin, ÇTSO Yönetim Kurulu Başkanı Dursun Tever ve İşkurumu Çerkezköy Müdürü Ercan Sözen ile çok sayıda Türk Metal Sendikası Çerkezköy Şubesi Üyesi işçi katıldı.

6356 SAYILI KANUNDAKİ YENİLİKLER

Seminerin açılış konuşmalarını ÇTSO Yönetim Kurulu Başkanı Dursun Ali Tever, PERYÖN Başkanı Özber Çetin ve Türk Metal Sendikası Çerkezköy Şube Başkanı Murat Koçak yaptı. Açılışın ardından '6356 Sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu' konulu seminere başlayan konuşmacı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmeleri Dairesi Şube Müdürü İbrahim Demircan, ilk olarak yeni kanunun getirdiği yenilikleri anlattı. Demircan daha sonra kanunun sendikalar ve toplu iş sözleşmelerine yönelik yenilikleri anlattı. Demircan, bu yasa ile şu yeniliklerin getirildiğini sıraladı:

1-İş mevzuatını düzenleyen kanunlar arasında tanım birliği sağlanmıştır. (md.1)

2-İşkolu sayısı 28’den 20’ye indirilmiştir. (md.4) 

3-İşkolu tespit davaları bekletici neden olmaktan çıkartılmıştır. (md.5)

4-Sendikanın kuruluşu kolaylaştırılmış, organların oluşumu ve kuruculuk koşullarındaki sınırlamalar kaldırılmıştır. (md.6, 7)

5-15 yaşını dolduranlara sendikaya üyelik hakkı tanınarak asgari çalışma yaşı ile paralellik sağlanmıştır. (md.17)

6-Aynı işkolunda birden fazla işverene bağlı olarak çalışan işçilere birden çok sendikaya üyelik getirilmiştir. (md.17)

7-İşçilerin sendikaya ödeyeceği aidat miktarı kuruluşların tüzüklerine bırakılmıştır. (md.18)

8-Üyelik ve üyelikten çekilmede noter koşulu kaldırılmış ve e-Devlet sistemi getirilmiştir. (md. 17,19)

9-İşçinin işsiz kalması durumunda bir yıl boyunca sendika üyeliğinin devamı sağlanmıştır.(md.19)

10-Sendika ve konfederasyonlara, uluslararası işçi ve işveren kuruluşlarının kurucusu olabilme, üye ve temsilci gönderebilme, dış temsilcilik açabilme hakkı tanınmıştır. (md.21)

11-İşyeri sendika temsilcilerinin ve yöneticilerinin güvenceleri artırılmıştır.(md.23,24) 

12-Sendikalara, faaliyetlerini serbestçe kendi tüzükleriyle belirleme hakkı tanınmıştır. (md.26)

13-Sendikaların mali denetimi, bağımsız denetim organı olan yeminli mali müşavirlere bırakılmıştır. (md.29)

14-Yöneticilerin kişisel sorumluluğu getirilerek, sendika tüzel kişiliği korunmuştur. (md.31)

15-Çok düzeyli toplu pazarlığa geçiş için "çerçeve sözleşme" yapma imkânı getirilmiştir. (md.33)

16-Grup toplu iş sözleşmelerine hukuki yapı kazandırılmıştır. (md.33) 

17-İşyerinin veya bir bölümünün devri durumunda uygulamada yaşanan sorunlar giderilmiştir. (md.38) 

18-Toplu pazarlık süreci kısaltılmış, formaliteler azaltılmıştır.

19-Toplu iş sözleşmesinin imza tarihi ile yürürlük tarihi arasında iş sözleşmesi sona eren sendika üyelerine iş sözleşmelerinin sona erdiği tarihe kadar sözleşmeden yararlanma imkanı sağlanmıştır. (md.39)

20-Dayanışma aidatının miktarının üyelik aidatından fazla olmamak kaydıyla sendika tüzüğünde belirlenmesine imkan sağlanmıştır. (md.39)

21-Toplu iş sözleşmesinin teşmilinin gerekçesiz yapılaması, geçmişe yürütülmesi ve teşmil edilen işyerinde yetkiye ilişkin sorunlar giderilmiştir. (md.40)

22-Sosyal Güvenlik Kurumu kayıtlarının esas alındığı verilere dayalı olarak işkolu barajı yeniden düzenlenmiştir. (md.41)

23-İşletme barajı yüzde kırka indirilmiştir. (md.41)

24-Sigortalılığın başlangıcı ile sona ermesine ilişkin bildirimlerin yasal süreci içerisinde SGK’na yapılmayanlar yetki tespitinde dikkate alınmayarak, suistimaller önlenmiştir. (md.42)

25-sağlanmıştır. (md.54)

26-Grev oylamalarının, mülki idari amirlik yerine Bakanlığımız Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüklerinde yapılması sağlanmıştır. (md. 61)

27-Grev oylaması sonucunun, işyerinde çalışanların değil oylamaya katılanların salt çoğunluğunun oyu ile belirlenmesi sağlanmıştır. (md.61)

28-Grev ve lokavt yasaklarının kapsamı daraltılmıştır. (md.62) 

29-Grev gözcüleri üzerinde kısıtlamalar kaldırılmıştır. (md.73)

30-Hapis cezaları kaldırılarak, idari para cezaları getirilmiştir. (md.78)

31-Görevli ve yetkili mahkemeler belirlenmiştir. (md.79) 

32-Kuruluşlar hakkında, diğer kanunların uygulanmasına ilişkin düzenleme yapılmıştır. (md.80) 

Demircan, sıraladığı yeniliklere şunları ekledi: "Noter hizmetleri, aşı ve serum imal eden işyerleri, hastane dışındaki klinik, sanatoryum, prevantoryum, dispanser ve eczane gibi sağlıkla ilgili işyerlerinde, eğitim ve öğretim kurumlarında, çocuk bakım yerleri ile huzur evlerinde grev ve lokavt yasağı kaldırılmıştır. Grev benzeri eylemlerin yasaklanmasına dair düzenleme metninden çıkarılmıştır. Anayasa değişikliğine uyum sağlanarak "genel grev, siyasi amaçlı grev ve dayanışma grevi ile işyeri işgali, işi yavaşlatma, verimi düşürme ve diğer direnişler" olarak sayılan grev ve grev benzeri eylemler kanun metninden çıkarılmıştır. Grev esnasında işyerine verilen zararlardan sendika tüzel kişiliği yerine eylemde bulunanın sorumluluğu getirilmiştir. Anayasa değişikliği ile 'Grev esnasında greve katılan işçilerin ve sendikanın kasıtlı veya kusurlu hareketleri sonucu, grev uygulanan işyerinde sebep oldukları maddi zarardan sendika sorumludur' hükmü kaldırılmıştır. Tasarı ile değişikliğe uyum sağlanarak, greve katılan ancak kendi üyesi olmayan işçilerin neden olduğu zararlardan sendika sorumlu tutulmayarak, özel hukuk genel esaslarına aykırılık giderilmektedir." 

SENDİKALARA İLİŞKİN YENİLİKLER

Demircan, genel anlamda getirilen yenilikleri anlattıktan sonra sendikalara ilişkin yenilikleri kaydetti. Demircan, sendikalara ilişkin (1-32. Maddeler) arasında yenilikler geldiğini hatırlatarak, " İş mevzuatını düzenleyen kanunlar arasında tanım birliği    sağlanmıştır. (2821 ve 2822 sayılı kanunlar tek bir Kanun haline getirilmiş,(md.1) işçi, işveren ve işyeri kavramlarında 4857 sayılı Kanun esas alınmıştır. (md.2) "dedi. Demircan, daha sonra grup toplu iş sözleşmelerinden bahsetti. Demircan, Tanımlar maddesinde yapılan bir başka yenilik ise fiilen uygulanan grup toplu iş sözleşmesinin tanımı ilk kez kanun kapsamına alınmıştır. Buna göre, işçi sendikası ile işveren sendikası arasında aynı işkolunda kurulu birden çok üye işyerini ve işletmeyi kapsayan sözleşme grup toplu iş sözleşmesi olarak endüstri ilişkileri sistemi tanımlarına dahil edilmiştir. Uygulamada özellikle metal, tekstil, toprak ve kimya işkollarında yıllardır uygulan grup toplu iş sözleşmeleri yasal statüye kavuşturulmuştur" diye konuştu.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.