Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı’nın çalışmaları neticesinde 2018 yılında ‘akıllı kavşak’ ve ‘yeşil dalga’ projelerinin hayata geçmesi bekleniyor. Sistem uygulanmaya konulduktan sonra özellikle Çerkezköy – Çorlu arasında bulunan trafik ışıklarında düzenleme yapılacak ve yeni sinyalizasyon çalışmalarının ardından seyir halindeki araçlar sık sık kırmızı ışıkta beklemek zorunda kalmayacak
2018’DE DEVREYE GİRECEK
Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı yetkililerinden edinilen bilgilere göre, Pamukkale Üniversitesi ile yapılan protokol kapsamında çalışmalar sürüyor. Üniversite yetkililerinin Tekirdağ’ın yolları için hazırlanan projelerde düzenlemelerin devam ettiğini kaydeden yetkililer, “Bu yıl içersinde değil de yılbaşından sonra yani 2018’de akıllı kavşak sistemine geçilecek. Bu sistemle birlikte yeşil dalga projeni de yürürlüğe koyacağız ve özellikle Çerkezköy – Çorlu arasındaki sinyalizasyona kalıcı bir çözüm getireceğiz.” ifadelerini kullandı.
YEŞİL DALGA SİSTEMİ NEDİR?
Özellikle birbirini takip eden sinyalize kavşaklarda sürücülerin sürekli ve sık sık kırmızı ışığa yakalanmaları durumu, kentlerimizde oldukça çok yaşanmaktadır. Bu tip durumların düzeltilmesi için oluşturulan koordine trafik sinyalizasyonuna genel olarak ‘yeşil dalga koordinasyon sistemleri’ adı verilmektedir.
DUR / KALK SAYISI AZALACAK
Trafik sinyalizasyonunda yeşil dalga koordinasyon sistemlerinin kullanılması özellikle kent içinde birbirini takip eden sinyalize kavşakların çoğalması ile önem kazanmıştır. Bu tip sistemlerde temel amaç, seçilen ana arterlerde belli bir hızla seyahat eden araçların, art arda kurulu sinyalize kavşaklarda, kırmızı ışığa yakalanmadan geçebilmesini sağlamaktır. Bu sayede o yönde giden araçlar, bir sonraki sinyalize kavşağa varmadan önce, kendisine hitap eden trafik ışıkları yeşile döner ve araçların durmadan kavşaktan geçebilmesini sağlar. Bu uygulamaya, yolun başından itibaren bakıldığında, genellikle art arda ve belli zaman aralıklarıyla yanan yeşil ışık görülmektedir. Burada, yeşil ışığın yanma hareketi, suda veya bir ip üzerinde oluşturulan dalganın ilerlemesine benzetilebilir. Bu tipte çalışan sinyalize sistemlere ‘yeşil dalga’ adı verilmektedir.
UYGULANAN İLLER
Yeşil dalga sistemi Türkiye’de, Kocaeli, Denizli, Mersin, Erzincan, Diyarbakır, Kütahya, Samsun, İzmir, Antalya, Trabzon, Erzurum, Kütahya, Ordu, Tokat ve daha birçok ilde uygulanmıştır. Yeni nesil kavşak kontrol cihazları ve GPS (Global Positioning System) – GPRS modemler veya modüller gibi ek cihazlarla bu sistemler kurulmaya devam etmektedir.
SİSTEMİN FAYDALARI
Birbirini takip eden sinyalize kavşaklar, trafik akışının kent içi ana arterlerde yoğunlaştığı yerler ve araçların ağırlıklı olarak belli bir yönde hareket ettiği trafik düzenlerinde uygulanan yeşil dalga sisteminin faydaları şu şekilde sıralanabilir:
•Dur / kalk sayısının azaltılmasıyla sürücülerin sabırsız ve kararsız davranışları en aza indirilerek kırmızı ışık ihlallerinin de önlenmesiyle, kaza sayısının ve trafik sıkışıklığının azaltılması,
•Yeşil dalga sistemi istenen hız ile oluşturularak, araçların hızlarının kontrol altına alınması, aşırı hızın önlenmesi ve dengesiz bir hız profilinin ortadan kalkması,
•Trafiğin düzene girmesi ve koordinasyon sağlanmasıyla düzensiz kuyruk oluşumlarının ortadan kalkması, kavşak girişlerinde oluşan kuyrukların hemen hemen hep aynı miktarlarda ve yeşil ışık süresinde boşaltılabilecek seviyede olmaya başlaması,
•Hava kirliliği ve gereksiz yakıt sarfiyatının azaltılması.
Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı yetkililerinden edinilen bilgilere göre, Pamukkale Üniversitesi ile yapılan protokol kapsamında çalışmalar sürüyor. Üniversite yetkililerinin Tekirdağ’ın yolları için hazırlanan projelerde düzenlemelerin devam ettiğini kaydeden yetkililer, “Bu yıl içersinde değil de yılbaşından sonra yani 2018’de akıllı kavşak sistemine geçilecek. Bu sistemle birlikte yeşil dalga projeni de yürürlüğe koyacağız ve özellikle Çerkezköy – Çorlu arasındaki sinyalizasyona kalıcı bir çözüm getireceğiz.” ifadelerini kullandı.
YEŞİL DALGA SİSTEMİ NEDİR?
Özellikle birbirini takip eden sinyalize kavşaklarda sürücülerin sürekli ve sık sık kırmızı ışığa yakalanmaları durumu, kentlerimizde oldukça çok yaşanmaktadır. Bu tip durumların düzeltilmesi için oluşturulan koordine trafik sinyalizasyonuna genel olarak ‘yeşil dalga koordinasyon sistemleri’ adı verilmektedir.
DUR / KALK SAYISI AZALACAK
Trafik sinyalizasyonunda yeşil dalga koordinasyon sistemlerinin kullanılması özellikle kent içinde birbirini takip eden sinyalize kavşakların çoğalması ile önem kazanmıştır. Bu tip sistemlerde temel amaç, seçilen ana arterlerde belli bir hızla seyahat eden araçların, art arda kurulu sinyalize kavşaklarda, kırmızı ışığa yakalanmadan geçebilmesini sağlamaktır. Bu sayede o yönde giden araçlar, bir sonraki sinyalize kavşağa varmadan önce, kendisine hitap eden trafik ışıkları yeşile döner ve araçların durmadan kavşaktan geçebilmesini sağlar. Bu uygulamaya, yolun başından itibaren bakıldığında, genellikle art arda ve belli zaman aralıklarıyla yanan yeşil ışık görülmektedir. Burada, yeşil ışığın yanma hareketi, suda veya bir ip üzerinde oluşturulan dalganın ilerlemesine benzetilebilir. Bu tipte çalışan sinyalize sistemlere ‘yeşil dalga’ adı verilmektedir.
UYGULANAN İLLER
Yeşil dalga sistemi Türkiye’de, Kocaeli, Denizli, Mersin, Erzincan, Diyarbakır, Kütahya, Samsun, İzmir, Antalya, Trabzon, Erzurum, Kütahya, Ordu, Tokat ve daha birçok ilde uygulanmıştır. Yeni nesil kavşak kontrol cihazları ve GPS (Global Positioning System) – GPRS modemler veya modüller gibi ek cihazlarla bu sistemler kurulmaya devam etmektedir.
SİSTEMİN FAYDALARI
Birbirini takip eden sinyalize kavşaklar, trafik akışının kent içi ana arterlerde yoğunlaştığı yerler ve araçların ağırlıklı olarak belli bir yönde hareket ettiği trafik düzenlerinde uygulanan yeşil dalga sisteminin faydaları şu şekilde sıralanabilir:
•Dur / kalk sayısının azaltılmasıyla sürücülerin sabırsız ve kararsız davranışları en aza indirilerek kırmızı ışık ihlallerinin de önlenmesiyle, kaza sayısının ve trafik sıkışıklığının azaltılması,
•Yeşil dalga sistemi istenen hız ile oluşturularak, araçların hızlarının kontrol altına alınması, aşırı hızın önlenmesi ve dengesiz bir hız profilinin ortadan kalkması,
•Trafiğin düzene girmesi ve koordinasyon sağlanmasıyla düzensiz kuyruk oluşumlarının ortadan kalkması, kavşak girişlerinde oluşan kuyrukların hemen hemen hep aynı miktarlarda ve yeşil ışık süresinde boşaltılabilecek seviyede olmaya başlaması,
•Hava kirliliği ve gereksiz yakıt sarfiyatının azaltılması.