banner57

Ramazan ayında beslenmeye dikkat

Çerkezköy İrmet Hospital Hastanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Dyt. Burcu Akca, Ramazan ayında sağlıklı beslenmek için yapılması gerekenler hakkında bilgi verdi ve kronik hastalığı olanların, sürekli ilaç kullananların, büyüme - gelişme çağındaki çocukların, gebe ve emziren kadınların sağlık açısından oruç tutmamalarını önerdi

Ramazan ayında beslenmeye dikkat

YAVAŞ SİNDİRİLEN GIDALAR TERCİH EDİLMELİ
Ramazan ayında insanların günün büyük bölümünde aç kalacağını belirten ve bu açlığı en alt seviyede yaşamak için yavaş sindirilen besinlerin tüketilmesi gerektiğini belirten Dyt. Akca, “Ramazan ayında uzun süre aç kalmak, beslenme şeklinin ve saatlerinin değişmesi, hareketin azalması, yemeklerden hemen sonra yatılması gibi pek çok neden fazla kilo sorununu da beraberinde getiriyor. Ramazan ayındaki beslenme şeklinin her zamankinden büyük farklılık göstermemesi gerekir. Bu ayda gün boyunca aç kalınacağı düşünülerek oruç tutanlar kırmızı et, ekmek, pilav, makarna, hamur işleri, tatlı tüketimini artırır. Halbuki günlük alınması gereken enerji, protein, vitamin ve mineral oranları ramazan ayında da değişmemektedir. Ramazanda gün boyu aç kalınacağı için aşırı yemek yerine, yavaş sindirilen, kana geçiş hızı düşük (düşük glisemik indeksli) olan esmer tahıl ürünleri, sebze, salata gibi gıdaların tercih edilmesi daha doğrudur.” şeklinde konuştu.
SADECE İFTAR YAPMAK YANLIŞ
Ramazan ayında kilo problemi olanların sadece iftar vakitlerinde yemek yiyerek zayıflamaya çalıştıklarını fakat bunun yanlış bir beslenme tarzı olduğunu belirten Dyt. Akca, “Kilo problemi olan bazı bireyler Ramazan ayını zayıflamak için fırsat olarak görmekte ve yalnızca iftarda bir şeyler tüketmektedir. Böyle bir beslenme şekli sonrası birey kilo vermek yerine kilo bile alabilir. Bu durum hem fazla hem de hızlı yemek yenilmesine yol açmaktadır. Ayrıca bazal metabolizma hızının yavaşlaması, iftar ve sahur vakitlerinin günün daha az hareket edilen zamanlarına denk gelmesi ve kan şekeri düşüşüne bağlı olarak tatlılara karşı isteğin artması genellikle kişilerin bu dönemde ağırlıklarının artışına neden olmaktadır.” ifadelerini kullandı.
GÜNLÜK AKTİVİTELER ARTTIRILMALI
Oruç tutan vatandaşların bu dönemleri kilo almadan aşmak için günlük aktivitelerini olabildiğince kısıtlamamaları gerektiğine değinen Dyt. Akca, “Üzerinde durulması gereken bir diğer önemli husus ise; fiziksel aktivitenin bu süreç içerisinde azalmasıdır. Özellikle çalışmayan bireyler günlük enerji harcamalarını azaltmak adına geç saatlere kadar uyumaktadır. Her türlü aktiviteden kaçınmak, oruç tutarken fazla acıkmadan rahat bir gün geçirmeyi sağlar. Buna karşılık metabolizma daha da yavaşlar. Eğer ki bu riskli dönem kilo almadan aşılmak isteniyorsa mutlaka günlük aktivite arttırılmalıdır.” diye konuştu.
 SAHURA KALKMAK GEREKLİ
Sahura kalkmak yerine yatmadan fazlaca yemek yemenin doğru bir davranış olmadığını belirten Çerkezköy Özel İrmet Hospital Hastanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Dyt. Burcu Akca; “Ramazanda gün boyu aç kalınacağı için yatmadan aşırı yemek yerine, sahura kalmak çok daha sağlıklı olacaktır. Sahura kalkılmaz ise kan şekeri günün daha erken saatlerinde düşmekte ve kişinin veriminin azalmasına yol açmaktadır.” dedi.
RAMAZAN SONRASINA DİKKAT
 Sadece Ramazan ayındaki beslenmenin değil, Ramazan ayının bitimindeki sürecin de riskli olduğuna vurgu yapan Dyt. Akca, “Oruç tutan kişiler Ramazan ayı sonrasında eski beslenme alışkanlıklarına geri döndüklerinde daha fazla yeme eğiliminde bulunmaktadır. Ramazan ayı süresince özellikle 2. haftadan sonra yavaşlayan metabolizma için, ardından gelen ‘Şeker Bayramı’ yenilen tatlıların yağ olarak depolandığı riskli bir süreç olarak görülmektedir. Benzer ilkelere bayramda da dikkat edilmesi bu süreci daha sağlıklı bir şekilde geçirmeyi sağlayacaktır.” şeklinde konuştu.
SAĞLIK AÇISINDAN ORUÇ TUTMASI ÖNERİLMEYEN BİREYLER
Rahatsızlığı ve özel durumu olan bireylere oruç tutmamalarını öneren Dyt. Akca, “Ancak önemle vurgulamak gerekir ki diyabet, böbrek hastalığı, yüksek tansiyon gibi kronik hastalığı olanların, sürekli ilaç kullananların, büyüme - gelişme çağındaki çocukların, gebe ve emziren kadınların sağlık açısından oruç tutmaları önerilmemektedir.”ifadelerini kullandı.
 DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR
Çerkezköy Özel İrmet Hospital Hastanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Dyt. Burcu Akca son olarak, Ramazan süresince beslenmede dikkat edilecek hususları şöyle belirtiyor: “Sık sık ve azar azar beslenilmelidir (sahur, iftar ve 2 - 3 ara öğün şeklinde). Besinler çok iyi çiğnenmeli, yavaş yenilmelidir. Mutlaka sahura kalkılmalı ve yemek yemek yerine hafif bir kahvaltı tercih edilmelidir. Uzun bir açlık sonrası, iftara mümkünse 1 kase çorba ile başlayarak 10-15 dakika kadar yemeğe ara verilmeli, ardından ana yemeklere devam edilmelidir. İftar ile sahur arasında belirli aralıklarla su ve diğer içeceklerden yeterince içilmelidir. Daha hafif ve sağlıklı olması için yiyecekler kızartma ve kavurma yerine; haşlama, ızgara yapma, buğulama veya fırında pişirme yöntemleri ile hazırlanmalıdır. Oluşabilecek kabızlığı önlemek için, lif oranı yüksek gıdalar (kurubaklagiller, kepekli tahıllar, sebze ve meyveler) tercih edilmelidir. Lokma, tulumba, baklava gibi ağır tatlılar yerine; sütlü, meyveli tatlılar tercih edilmelidir.”
 
 
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.