BAŞ ÖĞRETMEN ATATÜRK VE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ


Nurhan Acar Azkın

Nurhan Acar Azkın

24 Kasım 2021, 07:24

Geleceğimizin teminatı olan çocuklarımızı ve gençlerimizi bilgi ve şefkat ile yoğurarak yarınlara hazırlayan tüm meslektaşlarımın, öğretmen adaylarının günlerini en içten duygularımla kutluyorum.Başta Başöğretmen Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere görevi başında şehit olmuş öğretmenlerimizi ve ebediyete intikal etmiş tüm öğretmenlerimizi saygı ve rahmetle anıyorum.

Atatürk, toplumun yeniden biçimlendirilmesinde en önemli itici kuvvet olarak görülen eğitim alanında da aynı ilkeye uyulmasını, ilim ve fennin gösterdiği yoldan şaşılmamasını özellikle istemiş, hatta emretmiştir. Bu tutumuyla Atatürk, Türkiye'nin çağdaş bir devlet hâline gelmesini önleyen engelleri, tam bir cesaretle yıkıp atabilen, akıl ve bilim çağına geçmenin tek kurtuluş yolu olduğunu tam bir berraklıkla görüp bu gerçeği tam bir açıklıkla gözler önüne seren bir liderdir.

Benim asıl kişiliğim öğretmenliğimdir; ben milletimin öğretmeniyim…Eğer Cumhurreisi olmasam, Maarif Vekilliğini almak isterdim…” diyen Mustafa Kemal Atatürk, eğitimci kişiliği ile  yepyeni bir eğitim anlayışı, hedefi geliştirmiş; politikasını buna göre şekillendirmiştir.

TBMM'nin açılışından hemen sonra, 6 Mayıs 1920'de Maarif Vekilliği adıyla yeni bir teşkilât kurularak eğitimin millî bir sisteme göre ele alınması kabul edilmiştir. 25 Kasım 1920'de mecliste alınan bir kararla öğretmen ve öğrencilerin askerlik yükümlülükleri ertelenmiş, 15 Temmuz 1921'de savaşın en yoğun olduğu bir dönemde Ankara'da Maarif Kongresi toplanmıştır.

Mustafa Kemal'in yeni Türk devletinde öğretmenlerin rolü ve önemini en baştan beri önemseyerek savaş esnasında bir "Maarif Kongresi" tertiplenmesini istemesi de öğretmenlerin o günkü toplumsal konumu ve değerini göstermesi açısından dikkat çekicidir. Çünkü  Atatürk'e göre öğretmenler, cephe gerisindeki milli ruhu ve manevi enerjiyi yüksek tutan en önemli varlıklardır.

Kurtuluş savaşımız zaferle sona erdikten sonra kendisine yöneltilen “İşte ülkeyi kurtardınız, şimdi ne yapmak istersiniz?” sorusuna “Eğitim Bakanı olarak milli irfanı yükseltmeye çalışmak en büyük emelimdir” demiştir.

Cumhuriyetin ilanınan yaklaşık on ay sonra 25 Ağustos 1924'de Ankara'da toplanan Öğretmenler Birliği Kurultayı'ndaki konuşmasında öğretmenleri Cumhuriyet'in özverili öğretmenleri olarak nitelendirmiş ve görevlerini şöyle dile getirmiştir:"Öğretmenler! Yeni kuşağı, Cumhuriyet'in özverili öğretmen ve eğitimcileri, sizler yetiştireceksiniz. Yeni kuşak, sizin eseriniz olacaktır. Eserin değeri, sizin ustalık ve özverinizin derecesiyle orantılı bulunacaktır."

Atatürk 22 Eylül 1924 günü Samsun’da öğretmenlere yaptığı konuşmada, o dönem yönetiminin her türlü baskısı altında bile kendisini gelecek için yetiştiren öğretmenlerin olduğunu, onlara minnet duyduğunu, ilham gücünü geniş ölçüde onlardan aldığını ifade eder. O’na göre ilk ilham ana baba kucağından sonra, okuldaki eğitimcinin dilinden, vicdanından, eğitim ve öğretim biçiminden alınmaktadır.

Mustafa Kemal, öğretmenlerin haklarını genişletmiş ve “Maarif hizmetinde asıl olan öğretmenliktir” hükmü ile öğretmenliğin itibarını arttırmıştır. 10 bölge merkezinde öğretmen okulları kurdurmuş, eğitimin ücretsiz olması yolunda önemli adımlar atmıştır. Uzman öğretmen yetiştirmek üzere Avrupa’ya öğrenci gönderilmesini sağlamış ve köylere öğretmen yetiştirmek için köy öğretmen okulları modelini planlamıştır.

Atatürk’e göre öğretmen “yetiştirici, eğitici, öğretici, yaratıcı, geliştirici” olmasının yanı sıra aynı zamanda “öncü, kurtarıcı, kılavuzlayıcı, yenileştirici, savaşımcı-devrimci, değişimci-dönüşümcü, örnek olucu, yükseltici, yüksek hizmet verici, kutsal bir görev üstlenici”dir.

Atatürk dönemde eğitim ulusal ve laik bir temele dayandırılırken, öğretmenlik mesleği de saygın, etkin ve etkili bir meslek niteliği kazanmıştır. O yıllardan bugünlere dek yüzbinlerce öğretmen hem yarının insanlarını yetiştirirken hem de toplumun dönüşmesinde ve ilerlemesinde etkin bir rol oynamıştır.

Çağın yetkinlikleriyle donatılmış, öz güveni sağlam, kültürel ve ahlaki değerlerimize saygılı, okumayı, araştırmayı ve kendini sürekli geliştirmeyi hedefleyen gençlerimizi ilmek ilmek yetiştirmek umuduyla...

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.