Aile şirketleri kurumsallaşmalı

Keşan Ticaret ve Sanayi Odası (Keşan TSO) İstanbul Kültür Üniversitesi işbirliğinde, Keşan’daki aile işletmelerinin katıldığı 6. Aile İşletmeleri Kongresi gerçekleştirildi

Aile şirketleri kurumsallaşmalı
16 Nisan 2014 Çarşamba 07:41

Keşan’dan yaklaşık 20 aile işletmesinin katıldığı ve iki gün süren kongrede birbirinden önemli konuşmacılar ve Türkiye’nin önde gelen aile şirketlerinin yöneticileri kongre içinde düzenlenen üç ayrı panelde katılımcılara bilgi ve birikimlerini aktardı. Kongre dönüşü konu ile ilgili açıklamalarda bulunan Keşan TSO Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Helvacıoğlu şunları kaydetti;
İŞLETMELERİN %90’I AİLE ŞİRKETİ
“Aile İşletmeleri Kongresi’ne katılımımız son derece önemliydi. Ülke ve bölge işletmelerimizin %90’nı aile işletmelerinden oluşmaktadır. Yenidünya ekonomisinde çok hızlı gelişmelere şahit oluyoruz. Kuşaklar arası çatışmaların çoğaldığı bir dönem yaşıyoruz. Nesiller arası işe bakış açısı son derece farklılaştı. Baba–oğul veya amca–yeğen gibi aile ortaklıklarında iş çatışmaları şirketlerin sonlanmasına sebep olmaya başladı. Aile şirketlerindeki büyüklerin kaybetme korkusu, gençlerin ise şirketi büyütme hamleleri çelişkileri de beraberinde getiriyor. Kısacası; aile şirketlerinde duygusal bağlara yer veriyoruz. Baba-oğul birbirini çok seviyor ama iş hayatında anlaşamayabiliyor. Bu sorunları çözmek için şirketin kurumsallaşması gerekiyor.
AİLE ANAYASASI OLUŞTURULMALI
Aile işletmeleri duygusallığı bırakıp aile iş ilişkilerini kurallara bağlamalı. Yani her büyük veya küçük işlemenin sürdürülebilir olması için ‘Aile Anayasası’ oluşturması şarttır. Bu kurallar uygulanırsa aile sorunları ile işletme sorunlarının bir birine karıştırılmadığı ortaya çıkacak. Aksi takdirde aileler büyüdükçe aile bireyleri arasında farklılıklar ortaya çıkacağından gelecek kuşaklara hasta bir şirket kalır. Aile şirketi sorunlarının kaos yöntemi ile çözülemeyeceğini bilmemiz gerekir.
AİLE ŞİRKETLERİNİ NE BAŞARISIZ KILAR?
Aile şirketlerinde aile, ortaklık ve yönetim kavramları birbirine girmiş olması, aile şirketlerini başarısızlaştırır. Yani şirket hissedarlara değil, hissedarlar şirkete hizmet etmeli. ortaklar egolarını şirketin üzerine çıkarmamalı.
ŞİRKETİN SONUNU HAZIRLAR
Türkiye’de ve bölgemizde sadece on firmadan biri 3. kuşağa geçiş yaparak ayakta kalabilmektedir. Çünkü aileler şirketlerinin yol haritasını oluşturmamaktadırlar. Ortak hedefin en önemli paydaş olduğu aile şirketlerinde, çocukların eğitimi önem kazanıyor. Çocuklarımızı varlık içinde büyütmemek gerekiyor. 2. ve 3. kuşakların yetiştirilmesinde en önemli unsur varlık eğitimidir. Yeni nesil varlıkları bilmeli, nasıl temin edildiğini onlara anlatmalıyız. Aksi takdirde varlıkların kazanıldığını anlatmazsak, geçmişini bilmeyen nesil işinde kıymetini bilmez, sorumluluk azalır işletmeyi ileriye taşıyamayıp şirketin sonunu hazırlar.
KONGRE VERİMLİ GEÇTİ
20’ye yakın aile işletmemizi götürdüğümüz kongrenin verimli geçtiğini söyleyebiliriz. Önümüzdeki sonbaharda aile şirketleri ile ilgili Keşan’da yapılacak olan Aile Şirketleri Çalıştayı için odamızın çalışmalara başladığını söyleyebiliriz. İstanbul Kültür Üniversitesi işbirliğiyle katıldığımız kongrenin Keşan’da yapılacak olması işletmelerimizin de gelişmesini sağlayacak.”
Keşan’dan 6. Aile İşletmeleri Kongresi’ne katılan aile şirketlerinin temsilcileri ise görüşlerini şöyle paylaştılar:
KADİR SÜZGÜN: “Aile işletmelerinin kesinlikle katılması gereken başarılı ve verimli bir kongreydi. Kongre içerisinde katıldığımız panel ve söyleşiler aile işletmelerinin geleceğine yönelik yapılması gereken uygulamalar konusunda bizlere farklı fikirler verdi. Bu tür organizasyonların Keşan TSO önderliğinde bölgede de yapılmasını arzu ediyoruz.”
MEHMET TOPTANİ: “Aile işletmelerini ayakta tutan önemli konular üzerinde 2 gün süren kongre oldukça faydalıydı. Özellikle kuşak farkının aile işletmelerinde önemli sorun yaşattığı kongrenin öne çıkan konularından biriydi.”
HAYRETTİN VAROL: “2 günlük kongrenin çok faydalı olduğunu söyleyebiliriz. Ortak hedef aile işletmelerini ayakta tutan en önemli paydaşlardan biri. Her aile işletmesinin kendine has bir aile anayasası ve yönetim el kitabı olmalı. Kurumsallaşmada ailenin ortak ilkeleri belirlenmeli.”
SEDAT YILMAZ: “6. Aile İşletmeleri Kongresi akademisyen bir çalışmanın yüzyılın üzerindeki firmaların tecrübesiyle harmanlandığı katılımcı sayısı ve kalitesiyle kayda değer bir iki günü bize kazandırdı. Eski kuşak tecrübelerinin yeni kuşak çağa uygun bilişim ve öğrenim değerlerinin aile ortak akıl çerçevesinde birleşince şirketlere ömür katmanın zor olmadığı görülmektedir. Aile şirketi olan Kültür Üniversitesi’nin bu girişimi de bizleri ziyadesiyle memnun etmiştir.”

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.